Undervisningstilbud

Vi tilbyr undervisning for ungdomsskoler og videregående skole, i våre lokaler på Lillehammer eller ut i skolen. Undervisningen bygger på læreplanens overordnede del og kompetansemål fra flere fag. Alle våre opplegg er basert på dialogøvelser og reflekterende samtaler. Senteret kan også skreddersy opplegg for andre grupper.

Identitet, dialog og fordommer

Anbefalt for 8-10. trinn og 1-3. trinn i videregående skole.

 

Elevene lærer å lytte til hverandre og snakke sammen på gode måter. Målet er å bedre klassemiljøet, og gjøre den enkelte i stand til å si sin mening. Vi kommer til dere, eller besøk oss på Lillehammer.

 

Les mer

Byvandring i Lillehammer: Snublesteiner og antisemittisme

Anbefalt for 9-10. trinn.

 

I denne byvandringen blir elevene kjent med syv jødiske personer som ble ofre for Holocaust. Gjennom samtaler og dialogøvelser utforsker vi også mekanismene bak antisemittismen og andre former for gruppefiendlighet. Hensikten er å fremheve enkeltmenneskets menneskeverd og styrke elevenes historiebevissthet.

Les mer

Undervisningsressurs: Snublesteiner og antisemittisme

Anbefalt for 9-10. trinn.

 

I samarbeid med Jødisk Museum har Nansen Fredssenter utviklet et åpent og kostnadsfritt undervisningsopplegg om snublesteiner og antisemittisme. Dette er et vandrende opplegg som kan tilpasses ditt nærmiljø. Som lærer får du et verktøy til å snakke Holocaust, antisemittisme og andre former for gruppefiendlighet. Senteret kan bistå i planleggingen av opplegget.

Les mer

Jeg synes elevene var flinke til å dele med hverandre og være ærlige. De svarte ærlig om litt vanskelige ting. Jeg er litt imponert over at de tør å delta såpass ærlig.

Lærer, Lillehammer vgs.

Det er viktig dette, at det ikke er samme læreren som står der dag ut og dag inn. Det gir tyngde at dere kommer utenfra.

Lærer, Lillehammer vgs.

Vi skulle ta stilling til en påstand om likestilling, at kvinner må passes på. Slikt har vi ikke snakket om tidligere i klasse-sammenheng, bare med hverandre utenfor timene. Å løfte det frem som i dag har helt klart en verdi. Vi har fått vite om andres meninger, og samtidig lært mer om hvorfor de mener det de mener.

Elev, Hellerud vgs.