Skolebesøk
Nansen Fredssenter tar imot skoleklasser til undervisningsopplegg i senterets lokaler på Nansenskolen i Lillehammer, og kan gjennomføre tilsvarende opplegg på den aktuelle skolen.
Skoletilbudet til Nansen Fredssenter består av to økter. En fast økt som er felles for alle skoleopplegg, og en valgfri fordypningsøkt. Den første økten tar for seg temaene dialog, identitet og fordommer. Disse temaene er grunnleggende for at elevene både skal forstå sin egen rolle som aktører i et demokratisk samfunn, og hva mangfold og fellesskap betyr i praksis.
TVERRFAGLIG TEMA: Demokrati og medborgerskap
VARIGHET: 3 timer
LÆRINGSMÅL:
- Forstå hvordan dialog er ulikt fra debatt
- Erfare dialog som samtaleform
- Utforske hvordan alle har sammensatte identiteter koblet til forskjellige gruppetilhørigheter, og at forestillingen om «jeg/vi» påvirker forestillingen om «de andre»
- Forstå mekanismene bak fordommer og hvilke virkninger fordommer kan ha
Den andre økten er en fordypning i ett av fire tema som skoleklassene selv kan velge. De fire fordypningstemaene er:
- Menneskeverd og rasisme
- Demokrati og kulturelt mangfold
- Konflikt og fellesskap
- Snublesteiner og antisemittisme
Menneskeverd og rasisme
Alt handler ikke om rasisme, men rasisme finnes over alt. I Norge tenker vi ofte at rasisme handler om enkeltmennesker som opptrer rasistisk, men rasisme handler like mye om hvordan det norske samfunnet, gjennom århundrer, har assosiert og rangert verdier og egenskaper på bakgrunn av hvor mye melanin man har i huden.
LÆRINGSMÅL
- Forstå hva rasisme og hverdagsrasisme er
- Å sette individets ord og handlinger i en større kontekst av makt og struktur
- Utvikle en bevissthet om hvordan de selv kan ivareta menneskeverdet
Demokrati og kulturelt mangfold
Norge har i dag en mer mangfoldig befolkning enn tidligere. Dette bidrar til å utvide elevens verdensbilde, men kan også føre til større ulikhet og uenighet. Fordypningstemaet «demokrati og kulturelt mangfold» veileder elevene til å se forbi det som skiller oss, til alt som knytter oss sammen.
LÆRINGSMÅL
- Øke forståelse for demokratisk kultur og verdier, som toleranse, frie valg, respekt og den enkeltes tros- og ytringsfrihet
- Utforske og utfordre forståelse av hva det vil si å være norsk
- Få innsikt i hvordan kultur er dynamisk og varierer over tid, rom og situasjoner
Konflikt og fellesskap
Ordet konflikt assosieres ofte med ubehag, stress, usikkerhet og vinn-eller tap-situasjoner. Fordypningstemaet «konflikt og fellesskap» gir elevene enkle øvelser og verktøy til å forstå konflikt som noe naturlig og en mulighet for endring og økt forståelse.
LÆRINGSMÅL
- Utforske hva en konflikt er, og dens potensiale for endring
- Få kjennskap til dialog som metode for å håndtere konflikter
- Reflektere over egen og andres rolle i en konflikt
Snublesteiner og antisemittisme
Dette er et vandrende undervisningsopplegg laget i samarbeid med Jødisk Museum i Oslo. Her får lærerne et verktøy til å snakke om Holocaust og antisemittisme. Hensikten er å fremheve menneskeverdet til enkeltmenneskene som ble ofre for nazismen, og samtidig utforske mekanismene bak antisemittismen og andre former for gruppefiendlighet. Målgruppen er hovedsakelig 9. og 10. trinn på ungdomsskolen. Likevel kan opplegget enkelt tilpasses alder, kunnskapsnivå, klassens egenart og lokale kontekst. Andre interesserte kan også benytte seg av undervisningsopplegget.
Dette opplegget legger opp til at man selv kan lage og gjennomføre en byvandring i sitt nærområde, knyttet til Holocaust og de jødiske ofrene i Norge. Nansen Fredssenter tilbyr også undervisning med byvandring i Lillehammer.
Last ned undervisningsopplegget HER.
Er dette noe for din klasse eller har du spørsmål? Ta kontakt.