Dialog i konflikter

Dette kurset er for deg som ønsker å utforske dialogens evne til å transformere konflikter til nye muligheter. Kurset passer for alle uansett bakgrunn.

Dialog er en egen form for kommunikasjon. I stedet for å overbevise og «vinne» over andre med fakta og argumenter, går vi i dybden, utfordrer hvordan vi forstår oss selv og vår relasjon til andre. I dialogen skaper vi et trygt rom for å uttrykke tanker, følelser, erfaringer og livsanskuelser – i dette rommet kan nye relasjoner utvikles, og brutte relasjoner gjenopptas. Samtidig styrkes mellommenneskelig kommunikasjon.

Les mer om dialogmetoden

Kursinnhold

«Dialog i konflikter» er et introduksjonskurs som tar for seg ulike temaer som kan bidra til å endre konflikter, inkludert verktøy for kommunikasjon og konfliktanalyse. Dette er et fem-dagers prosessorientert kurs med en rekke øvelser hvor deltakerne aktivt tar i bruk egne livserfaringer.

HOVEDKOMPONENTER

Identitet
Gjennom øvelser vil man lære mer om seg selv og hvordan man bygger tillitt i en gruppe. Fokuset ligger på betydningen av egen identitet i et kommunikasjonsforhold. Dette er også en inngang til å forstå dialogmetodikken.

Introduksjon til dialog
Vi introduserer senterets tilnærming til dialog, som metode og endringsprosess. Sammen utforsker vi konseptet gjennom øvelser hvor deltakerne utfordres til å reflektere over ulike elementer i en dialogprosess.

Aktiv lytting og kunsten å stille gode spørsmål
Vi blir kjent med to grunnleggende komponenter i en dialog: Aktiv lytting og dialogiske spørsmål. Gjennom øvelser vil deltakerne erfare disse verktøyene i praksis. Deltakerne skal også reflektere sammen over hvordan disse egenskapene kan utvikles.

Verktøy for konfliktanalyse
Konfliktanalyse er viktig i en transformerende dialogprosess. Med utgangspunkt i personlige eksempler, vil deltakerne ta i bruk de tre stegene i en konfliktanalyse:

  • Kartlegging av aktører, deres relasjoner og hvordan de påvirker hverandre. Analysen inkluderer også interne og eksterne faktorer som kan påvirke en konfliktsituasjon.
  • Analysere roten til konflikten og hovedproblemet.
  • Aktørenes posisjon, interesser og behov.

Dialog som verktøy for transformering av konflikt
Vi introduserer og reflekterer over dialogens rolle i en transformerende prosess. I denne kursdelen ser vi nærmere på teoretiske perspektiver og hvordan dialog er integrert i disse.

Fasilitatorens rolle
Kort introduksjon om fasilitatorens rolle. Enkelte vil også få muligheten til å fasilitere en dialog gjennom rollespill.

Introduksjon til folkedialog
Deltakerne blir bedre kjent med Nansen Fredssenters folkedialog-konsept.

 

Praktisk informasjon

VARIGHET: Mandag – fredag (ankomst søndag)

STED: Lokalt hotell i Lillehammer eller Nansenskolen

KURSAVGIFT: EUR 1.400 (kurset inkluderer kost og losji)

MAKS ANTALL DELTAKERE: 25

Kurset er bygget opp slik at hver enkelt kan ta i bruk verktøyene og øvelsene i etterkant, både privat og profesjonelt.

*  Kurset gir ingen formell sertifisering, men du vil motta et bevis på fullført kurs hos Nansen Fredssenter. 

 

OFTE STILTE SPØRSMÅL

NESTE KURS: 19-23. mai 2025

Nansen Fredssenter tar imot nye søknader til neste kurs i «Dialog i konflikter». Velkommen til lærerike dager på Lillehammer mai 2025.

Les mer

Kurset la vekt på få, men velvalgte intervensjoner fra kurslederen, og skapte et miljø der de mest interessante og meningsfulle interaksjonene oppsto spontant.

Andrew John Fundingsland, lærer

For meg var dette svært opplysende – faktisk ganske revolusjonerende. Det er en ny måte å tenke rundt hvordan vi kommuniserer og forholder oss til hverandre.

River Hustad, rådgiver OSSE

Både profesjonelt og privat ser jeg mange muligheter til å bruke dialogtilnærmingen. Opplæringen har også hjulpet meg til å forstå meg selv bedre.

Sara Yousef, student og bistandsarbeider

Jeg ser fram til å bruke denne kunnskapen i personlige relasjoner, på arbeidsplassen, men også mer overordnet – å bidra der man kan til fredelig sameksistens og fredsbygging.

Andrea Fritsvold, avdelingsleder Randsfjordmuseet