Identitet, dialog og fordommer

For elever i ungdomsskole og videregående skole. Varighet: 3 timer.

Gjennom dialogøvelser og reflekterende samtaler, lærer elevene hvordan man lytter til hverandre og snakker sammen på en god måte. Målet er å bygge trygge og inkluderende samtalefellesskap, med rom for ulikhet og uenighet. På denne måten skaper vi et trygt rom for meningsbryting og demokratisk deltakelse.

LÆRINGSMÅL:

Elevene skal:

  • Forstå forskjellen mellom dialog og debatt
  • Erfare dialog som samtaleform
  • Utforske hvordan alle har sammensatte identiteter, hvordan dette kan kobles til gruppetilhørigheter, og at forestillingen om «jeg/vi» påvirker vår forståelse av «de andre»
  • Forstå mekanismene bak fordommer, og hvilke konsekvenser de kan ha for oss og samfunnet

Undervisningsopplegget kan tilpasses ulike trinn etter ønske. Nansen Fredssenter kan gjennomføre opplegget for enkeltklasser eller hele trinn.

For nærmere informasjon eller bestilling, kontakt en av våre undervisningsrådgivere. Beskriv gjerne om det er et tema dere ønsker ekstra fokus på. Eks: språkbruk, rasisme, utenforskap, kulturelt mangfold, ytringsfrihet eller demokrati.

Kathrin Skjåk Teigum
Seniorrådgiver – Undervisning

kathrin@peace.no
(+47) 930 12 183

Harald Aksnes Karmhus
Rådgiver – Undervisning

harald@peace.no
(+47) 472 91 545